Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Verduurzaming

Emissies verminderen, efficiëntie vergroten

Schepen zijn een onmisbare schakel in onze wereldwijde transportketen en Bolier heeft een passie voor de voortstuwing van deze schepen: dieselmotoren. Dat betekent echter niet dat wij blind zijn voor de impact die deze motoren hebben op de leefomgeving.

Wij doen er dan ook alles aan om je te helpen de uitstoot van jouw scheepsmotor(en) tot een minimum te beperken. Vanuit milieuperspectief én met het oog op alle (toekomstige) regelgeving omtrent de uitstoot van broeikasgassen.

Jouw schip moet optimaal presteren, het milieu zo min mogelijk belasten en voldoen aan alle vereisten die de wetgever stelt. Het is een complex vraagstuk waar wij je graag bij helpen.

De Greenhouse Gas Reduction Strategy

Om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, moet jouw schip voldoen aan allerlei regels. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft in 2018 de Greenhouse Gas Reduction Strategy opgesteld, met als één van de doelstellingen het verminderen van de CO2 uitstoot met 40% ten opzichte van 2008. Deze doelstelling kan behaald worden door schepen energie efficiënter te maken en koolstofarme en koolstofvrije brandstoffen te gebruiken.

2 maatregelen die de IMO heeft geïntroduceerd voor jouw bestaande schip

1. EEXI – eenmalige goedkeuring

Door een betere energie efficiëntie kan de uitstoot van broeikasgassen door bestaande schepen verminderd worden. Om te kunnen meten of bestaande schepen die efficiëntie hebben, heeft de IMO de Energy Efficiency eXisting ships Index (EEXI) in het leven geroepen.

De EEXI is een waarde die gerelateerd is aan het technische design van jouw schip, denk aan het scheepstype, de capaciteit en de voortstuwingstechniek. Jouw schip moet eenmalig een EEXI-goedkeuring behalen bij de eerste periodieke survey en uiterlijk in 2023.

De vraag is dus of er maatregelen nodig zijn om jouw schip te laten voldoen aan de vereiste EEXI waarde. De meest voor de hand liggende maatregel is Engine Power Limitation (EPL – slow steaming). Andere opties zijn retrofitting oplossingen en het gebruiken van alternatieve brandstoffen.

Wij kennen jouw schip, motor en voortstuwingsinstallatie, bieden verschillende oplossingen voor emissiereductie en het verhogen van de efficiëntie na EPL en denken graag vrijblijvend met je mee over de mogelijkheden.

2. CII – dynamische maatstaf voor operationele efficiëntie

De Carbon Intensity Indicator (CII) wordt vanaf 2023 ook van kracht voor alle vracht-, RoPax- en cruiseschepen boven de 5.000 GT die internationaal handelen. Deze indicator heeft te maken met de operationele efficiëntie van een schip en laat zien hoeveel gram CO2 er wordt uitgestoten per laadvermogen en zeemijl. De rating loopt van A t/m E en de drempels hiervan worden richting 2030 steeds strenger.

De CII richt zich dus op de daadwerkelijke emissies van een operationeel schip en is daarmee dynamisch. Om hieraan te voldoen bieden wij verschillende, op maat gemaakte oplossingen voor zowel de scheepsmotor als de voortstuwingsinstallatie.

Ben je op zoek naar de juiste oplossing om te voldoen aan bovenstaande vereisten?

Dankzij onze kennis kunnen wij je hier goed mee helpen. Wij bieden verschillende oplossingen voor het verbeteren van de efficiëntie en het verminderen van de emissies.

Onze oplossingen richten zich op de efficiëntie van de scheepsmotor (MaK). Neem contact op met ons om de concrete mogelijkheden te bespreken: bel + 31(0) 78 616 41 11 of mail naar [email protected].

Contact

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Bel ons, of neem contact op via het contactformulier.

Je gegevens zijn succesvol verstuurd

We gaan voor je aan de slag!