• nl
    • en

Wagenborg Shipping BV: een grote speler in de maritieme sector

 

 lauwersborg

Sinds 2007 doen Wagenborg Shipping en Bolier zaken met elkaar. De Lauwersborg was het eerste schip dat werd uitgerust met een MaK scheepsdieselmotor. Piter Oosterhof, Fleetmanager bij Wagenborg Shipping, is goed te spreken over de service van Bolier.

Over Wagenborg Shipping BV
Wagenborg Shipping verzorgt het shipmanagement voor alle soorten schepen en is internationale aanbieder van totaaloplossingen in transport over alle wereldzeeën. Zij voert het totale ‘fleetmanagement’ uit van een groot aantal zeeschepen onder Nederlandse vlag: van bevrachting tot totale nautische en technische begeleiding en van bemanningszaken tot assurantie en claimbehandeling.
De vloot bestaat uit meer dan 180 schepen, deels rederijschepen en schepen van aangesloten rederijen. De grootte van de vloot varieert van 1.000 tot 23.000 ton. Het zijn grotendeels box shaped, ijsversterkte, droge ladingschepen. Door de enorme diversiteit in grootte en tonnage kan Wagenborg Shipping just-in-time verschepingen bieden bij grote landingscontracten.
In Delfzijl en de Eemshaven kunnen klanten terecht bij Wagenborg Stevedoring voor het laden en lossen van zeeschepen en op- en overslag van goederen. In Delfzijl bevinden zich de sleep- en bergingsdiensten, hydrografische diensten en maritieme hijstransporten van Wagenborg. Ook de werf Koninklijke Niestern Sander is eigendom van Wagenborg Shipping.

MaK motoren: betrouwbaar
In ongeveer een kwart van de schepen draaien MaK dieselscheepsmotoren.
‘Het eerste contact met Bolier, de geautoriseerde dealer van MaK in de Benelux en Noord Afrika, was in 2007 toen wij voor de voortstuwing van de Lauwersborg een MaK M25 bij hen kochten’, begint Piter Oosterhof. Piter is Fleetmanager bij Wagenborg Shipping en verantwoordelijk voor de nautische en technische dienst. Hij geeft leiding aan scheepsinspecteurs, de afdeling logistiek en het magazijn. ‘Bolier was voor ons geen onbekende; een groot aantal van de schepen van aangesloten rederijen heeft MaK motoren. Zij zijn zeer te spreken over de grote betrouwbaarheid van de MaK motoren. Dit en de goede naam van Bolier waren onder andere voor ons redenen om de grotere schepen ook uit te rusten met MaK scheepsdieselmotoren en dan de M32 typen. Een andere reden om bij de aanschaf van nieuwe motoren zaken te doen met Bolier is dat wij niet afhankelijk wilden zijn van één toeleverancier’.

Bolier is een servicegericht bedrijf
‘Mijn contacten met Bolier hebben voornamelijk betrekking op de service die zij bieden. Wij hebben geen onderhoudscontract en verrichten kleine reparaties en onderhoud zelf. Het groot onderhoud echter wordt door Bolier gedaan. Waar de meeste bedrijven roepen dat zij service verlenen, is Bolier echt een servicegericht bedrijf. De lijnen zijn kort en zij weten waar zij over praten. De meeste zaken regelen wij telefonisch en de afspraken worden altijd nagekomen. Een schriftelijke bevestiging is niet nodig. Wagenborg is een familiebedrijf en Bolier handelt en werkt in de geest van een familiebedrijf. Je kunt wel spreken van een synergie tussen ons. Niet alleen de motoren zijn betrouwbaar, ook het bedrijf erachter is betrouwbaar.
Ik heb meestal contact met Frans Juehrend. Eén telefoontje is genoeg en Frans regelt het gewoon.  De continuïteit binnen Bolier versterkt ons vertrouwen.
Als ik moet nadenken over een verbeterpuntje, zou ik zeggen dat bij Bolier ‘geen nieuws, goed nieuws’ geldt. Dit kan je zowel positief als negatief uitleggen. Het positieve wil ik benadrukken: het gaat altijd goed omdat één telefoontje van onze kant voldoende is.

Wij zijn bezig met een omvangrijk nieuwbouwprogramma; de Roerborg staat gepland om in september in de vaart genomen te worden. In dit schip ligt een MaK M9 32. Gezien de grootte van het schip is dit een relatief kleine motor. Door het zuinige brandstofgebruik wordt het vervoer rendabel. Samen met het lagere motorenvermogen levert dit bezuinigingen per ton vervoerde lading op. In deze tijd niet onbelangrijk’.

Ontwikkelingen in de scheepvaart
‘Milieu heeft altijd onze aandacht, wat dat betreft lopen wij voorop. Eind jaren 90 hadden wij een aantal schepen al voorzien van een katalysator.
De emissie-eisen worden steeds strenger. Scheepsmotoren moeten voldoen aan de IMO Tier III normering. Daarbij moeten vanaf 1 januari 2015 alle schepen in de SECA (Sulphur emmissions Control Area), zoals het Kanaal, de Noordzee, de Oostzee en rond Noord-Amerika en Canada, brandstof met een zwavelgehalte van minder dan 0,1% gebruiken. Gaan wij op gasolie varen of ‘scrubbers’ inzetten?
Wij zijn onlangs op uitnodiging van Bolier naar MaK in Rostock geweest en hebben daar Dual Fuel motoren op proefstand bekeken. Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van Dual Fuel op de voet’.

Meer informatie over Wagenborg Shipping? Ga naar www.wagenborg.com