• nl
    • en

Voor Flinter is Bolier een betrouwbare servicepartner

FF44547

‘No boundaries’: dat is de slogan van Flinter in Barendrecht. Hun slogan sluit goed aan bij die van Bolier: ‘we follow our customers under all circumstances’

Over Flinter
Flinter in Barendrecht is een aanbieder van zeetransport en bijbehorende diensten. Zij beheren en exploiteren een vloot van moderne vrachtschepen in laadvermogen oplopend tot 11.000 ton. Het merendeel van de vloot bestaat uit multi-purpose-schepen.
Flinter heeft nu ongeveer 50 schepen in eigendom of in beheer. Deze schepen varen veelal onder Nederlandse vlag en voldoen om die reden aan de Nederlandse maritieme wetgeving en de hoogste veiligheids- en milieueisen. Jaarlijks vervoert hun vloot meer dan vijf miljoen ton lading binnen Europa, naar Noord-Amerika, Zuid-Amerika en naar Afrika. Omdat vrijwel alle schepen ijs versterkt zijn, varen zij ook naar niet-ijsvrije havens.
Flinter Management houdt zich bezig met het onderhoud en reparatie, de bevoorrading, crewing, certificering en de administratie; Flinter Shipping met de belading en bevrachting.

Flinter Management
Arjen Aarnoudse en Willem Doorduin werken beiden bij Flinter Management. Arjen is als manager Purchase sinds 2007 verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de afdeling Purchase. Bolier is voor hem geen onbekende. Bij zijn vorige werkgever, A. Nobel & Zn Filtration and Separation, deed hij al zaken met Bolier. ‘In 1998 had ik voor het eerst contact met Bolier. Ik hield me toen bezig met de services en garantieclaims van filterunits van de MaK motoren. Wat mij gelijk opviel, was de hoge servicegraad van Bolier. Ook nu is Bolier voor ons een betrouwbare servicepartner. Ondanks het feit dat de markt door de huidige economische omstandigheden behoorlijk onder druk staat, is de aftersales service van Bolier ongewijzigd’, zegt Arjen. ‘Zo hebben wij custom made contracten met Bolier over de levering van parts en de turbocharger. Dat onze eigen monteurs het onderhoud en revisie doen, is meer regel dan uitzondering. Bolier denkt hierin mee en zoekt samen met ons naar een totaaloplossing. Sinds kort hebben wij een key account manager bij Bolier, dat wil zeggen een vast aanspreekpunt voor al onze zaken en werkzaamheden. Ik vind dat een goede ontwikkeling’. ‘In deze tijd heeft ook het kostenaspect prioriteit bij al onze activiteiten’, vult Willem aan. Willem is sinds 2000 in dienst bij Flinter als project coördinator en is onder andere verantwoordelijk voor de nieuwbouw van de schepen; van de ontwikkeling tot en met de oplevering aan de rederij. ‘Bij de nieuwbouw wordt de keuze van motoren bepaald door de prijs en door de service van de leverancier. In 2002 zijn wij op zoek gegaan naar een andere leverancier voor de voortstuwing van onze schepen. MaK motoren onderscheiden zich door lange stand tijden, lage exploitatiekosten en een hoge mate van betrouwbaarheid. Door deze eigenschappen was de keuze voor Bolier snel gemaakt. Dit en mede door de hoge servicegraad van Bolier is meer dan de helft van onze schepen uitgerust met MaK motoren’.

Wild project
Een aantal schepen dat Flinter van andere rederijen in beheer heeft genomen, is uitgerust met MaK motoren voor de voortstuwing. Hoe krijg je service voor motoren die je niet zelf hebt ingekocht? ‘Dat kan ik toelichten met een ‘wild project’, zegt Willem. ‘Wij hebben onlangs een nieuwbouw project overgenomen van een andere eigenaar. Deze schepen lagen in China en waren daar afgebouwd. De proefvaarten waren geweest en de inspectie van de schepen en met name de motoren kon ingepland worden. Wij hebben contact opgenomen met Bolier om de inspectie en het opnieuw inbedrijfstellen van de motoren te regelen. Een van hun monteurs heeft in korte tijd de inspectie en het inbedrijfstellen op een goede manier uitgevoerd. Bolier volgt inderdaad hun klanten onder alle omstandigheden. Voor ons is Bolier een betrouwbare servicepartner’.

Verschuiving van focus in bedrijfsvoering
Arjen en Willem zijn beiden nieuwsgierig naar de ontwikkelingen bij de MaK fabriek. ‘Het lijkt alsof MaK niet voorop loopt op het gebied van innovatie, maar voort bouwt op het bestaande concept. In een tijd waarin emissienormen een steeds belangrijkere plaats gaan innemen, kan ik me niet voorstellen dat MaK hierin niet meegaat. De communicatie op het gebied van ontwikkelingen bij MaK zou beter kunnen’, zegt Arjen. ‘Aan de andere kant hebben wij de ontwikkeling ook teruggebracht’, vervolgt Willem. ‘De focus ligt minder op de nieuwbouw en juist meer op het management van de schepen, die ons eigendom zijn of die wij in beheer hebben. Wij kijken naar de kansen en mogelijkheden in de maritieme sector. No boundaries’, sluit Arjen glimlachend af.

Meer informatie over Flinter? Ga naar www.flinter.nl