• nl
    • en

De meeste Jaczon schepen zijn voorzien van MaK motoren

Jaczon
Jaczon doet al ruim 40 jaar zaken met Bolier. Martin Fluit is sinds 1999 werkzaam bij Jaczon, en vanaf 2006 als technisch manager. Samen met drie technisch inspecteurs en twee inkopers is hij eindverantwoordelijk voor het technisch beleid van de vloot en de koel- en vrieshuizen in Scheveningen. Daarnaast houdt hij zich momenteel specifiek bezig met verbouwingsprojecten van de schepen.

Over Jaczon
Jacob van der Zwan en zonen startte in 1954 het familiebedrijf Jaczon Rederij en Haringhandel NV in Scheveningen. Jaczon groeide al snel uit tot een visserijbedrijf met meer dan 300 mensen in dienst. Het hoofdkantoor is gevestigd in de haven van Scheveningen. De belangrijkste bedrijfsactiviteiten zijn de diepzeevisserij, kustvisserij en de verkoop van gekoelde en diepgevroren (vis)producten. In 1975 heeft het bedrijf zijn activiteiten uitgebreid. Jaczon exporteerde al wereldwijd gekoelde en diepgevroren producten, maar met de bouw van eigen koelschepen regelde het bedrijf vanaf de jaren 70 ook zelf het transport. Andere schepen volgden en de vloot bestaat nu uit drie koelschepen, acht trawlers, vijf kotters en twee fly-shooters. In de USA, Frankrijk en de Faeröer eilanden werkt Jaczon samen met partners die dezelfde activiteiten uitvoeren. Jaczon heeft zich altijd willen onderscheiden door innovatieve ontwikkelingen welke leiden tot verbetering van de kwaliteit van hun producten en vermindering van de belasting van het milieu.

Vast contactpersoon: snel schakelen met weinig woorden
Zowel Martin Fluit als Jaczon werken al lange tijd samen met Bolier; Martin werkte al samen met Bolier bij zijn vorige werkgever, nu al vanaf 1988. Jaczon neemt al ruim 30 jaar MaK scheepsdieselmotoren af. Jaczon is groot aandeelhouder van Armement Dhellemmes en ook dit bedrijf heeft enkele van zijn vloot van verse vis trawlers en kleinere vissersschepen uitgerust met MaK scheepsdieselmotoren. ‘Je kunt inderdaad spreken over een langdurige relatie’, zegt Martin Fluit. ‘Jaczon is een platte organisatie en dat geldt ook voor Bolier en dat sluit goed aan’. Martin is als technisch manager eindverantwoordelijk voor het technisch beleid van de schepen. Bijna alle schepen van Jaczon zijn uitgerust met MaK hoofd- en hulpmotoren, met name de typen 601C, 453C, M20C en M25. ‘Dit jaar zijn drie hulpmotoren voor onze trawlers gekocht’, vervolgt Martin, ‘één daarvan wordt nu ingebouwd in Amsterdam. Levering van de tweede staat voor dit jaar en de derde wordt in 2012 geleverd’. Martin begeleidt de technische en commerciële trajecten. Naast levering van de MaK motoren zorgt Bolier eveneens voor het onderhoud van de vloot van Jaczon. ‘Onderhoud vindt incidenteel plaats aan de kade van Bolier of op locaties waar gelost wordt. Dit gebeurt steeds vaker met assistentie van onze machinisten’, zegt Martin, ‘onze mensen leren op deze manier direct in de praktijk. Prettig dat Bolier hier geen bezwaar tegen heeft. Een van de voordelen van Bolier is dat zij weinig verloop in personeel kennen. Dat wil zeggen dat je zeker bent van je contactpersoon, van je aanspreekpunt. En niets is zo prettig als zaken doen met mensen die niet alleen experts op hun en ons gebied zijn, maar ook je historie kennen: dat wil zeggen snel kunnen schakelen met weinig woorden. Een prettige bijkomstigheid’.

Een zakelijk relatie wordt gedragen door individuen’, aldus Martin, ‘en als het contact goed en bestendig is, kan een zakelijke relatie (bijna) niet stuk.’

Jaczon logo