• nl
    • en

MaK motor doet al 50 jaar zijn werk

rex_rheni_1

‘Het varen is mij met de paplepel ingegeven,’ begint Frank Sep, eigenaar van het binnenvaartschip Rex Rheni. ‘Ik ben begonnen op de eerste Rex-Rheni van mijn ouders en ik heb na 7 jaar varen in 1996 de 2e Rex-Rheni overgenomen. Wij vervoeren alleen drooglading en dat varieert van granen tot rollen ijzer en zand. Een vaste route houden we niet aan. Simpel gezegd, overal waar binnen Europa mogelijk is, laden en lossen we. Op dit moment zijn we onderweg met 750 ton gerst van Frouard in Noord Frankrijk naar Veghel.’

‘In dit schip staat een 6MU451 MaK motor uit 1966. Mijn eerste contact met Bolier was toen ik in 1996 de motorkeuringen heb laten uitvoeren. Al snel heb ik ook het onderhoud en de reparaties ondergebracht bij Bolier. Om het jaar liggen wij aan de kade bij Bolier voor de controles en klein regulier onderhoud. Wij hebben geen onderhoudscontract en een belletje met één van mijn vaste contactpersonen is voldoende om de werkzaamheden in te plannen.’

‘In 2001 was het tijd voor een revisie. Dat mocht ook wel, de motor is van 1966 en had toen aardig wat draaiuren erop zitten. De motor is compleet overhaald. We hadden toen wel een discussie, maar Bolier heeft dat uitstekend opgelost. En nu is intussen de tweede revisie ook uitgevoerd. Begin dit jaar lagen wij aan de kade bij Bolier. Ik vind het een pluspunt dat zij voldoende kaderuimte hebben. De monteurs kunnen op die manier hun werk snel uitvoeren. De revisie is snel en vakkundig uitgevoerd en wij kunnen met deze motor weer een aantal jaren varen.’

‘Eigenlijk is een MaK motor onverwoestbaar en betrouwbaar. Ik ben dik tevreden met de prestaties èn – niet onbelangrijk aan boord – het geluid van de MaK. De volgende keer dat wij in Dordrecht zijn, zal voor het halen van onderdelen zijn of kleine reparaties en controles. Het contact met Bolier is goed, de lijnen zijn kort en ik ben te spreken over hun service. Ze zijn niet de goedkoopste, maar zij zoeken altijd naar de beste en snelste oplossing voor beide partijen. Daarbij vind ik dat je niet moet bezuinigen op de motor; het is tenslotte het hart van het schip. Kortom, ik ben tevreden over MaK en Bolier.’