• nl
    • en

‘Goede service en betrouwbare motoren’

Abis Belfast

Abis Belfast

Service voor de scheepsbouw
In 2007 heeft Shipkits de activiteiten op het gebied van sectiebouw overgenomen van de Duitste  firma OAG (Ostsee Ausrüstungsgesellschaft). In zeer korte tijd ontwikkelde Shipkits zich vervolgens van sectiebouwer naar een facilitator voor de complete scheepsbouw. Het bedrijf levert complete turn key projecten. Hun service omvat niet alleen de sectiebouw en complete scheepsbouw maar ook het ontwerpen en in 3D construeren van complexe scheepstypes, overall projectmanagement / logistiek inclusief de inbedrijfstelling van de installatie hiervan. Tevens kan er ondersteuning worden geleverd ten behoeve van de nodige financiële constructies. Door hun allround expertise en praktische kennis kan Shipkits elk type schip bouwen en volledig in house managen en beheren. Van duwboten tot volledig uitgeruste dry cargo schepen, special purpose schepen en tankers.

70% van de schepen zijn uitgerust met MaK motoren
De heer Kleiverda is sinds juli 2007 algemeen directeur van Shipkits. Zijn passie ligt bij de scheepsbouw; in 1972 is hij na zijn schooltijd begonnen op een scheepswerf en heeft deze sector niet meer verlaten. Hij heeft het hele traject doorlopen – van leerling tot zijn huidige functie bij Shipkits – en kent vele ins en outs van de scheepsbouw.
De heer Kleiverda kwam voor het eerst in contact met Bolier toen hij voor Damen, Hoogezand werkte. ‘In 1996 heb ik voor het eerst MaK motoren gekocht bij Machinefabriek Bolier in Dordrecht. De kennismaking verliep goed en vanaf die tijd dateert mijn relatie met Bolier’.  Ruim 70% van de schepen die door Shipkits worden opgeleverd, zijn voorzien van MaK motoren. ‘Deze scheepsdieselmotoren zijn degelijk en betrouwbaar. De prijs-kwaliteitverhouding is goed en dat is zeker in deze tijd een belangrijk aspect. Niet alleen de betrouwbaarheid van de motoren zijn redenen voor mij om zaken te doen met Bolier, ook hun service apparaat is goed’, zegt de heer Kleiverda. ‘Bolier kan bogen op decennia lange expertise en praktische know-how en dat maakt ze tot een prettige partner om zaken mee te doen. Zij weten waar ze het over hebben’. De heer Kleiverda benadrukt wel dat de klant uiteindelijk de beslissende stem heeft bij de keuze van de motor. ‘MaK motoren worden geleverd met een garantietermijn van een jaar. Wij dragen deze garantietermijn over aan onze klant, maar blijven wel hun zaken behartigen. De follow-up van de garantie regelen wij voor de klant in het eerste jaar. Omdat

Verschuiving in de nichemarkt

De laatste tijd ziet hij een verschuiving in scheepsbouw. ‘De nichemarkt voor dry cargo is aan het veranderen en verschuift voor Shipkits naar een hoger gekwalificeerde nichemarkt. Was tot voor kort onze succesfactor de bouw van dry cargo schepen, nu richten wij ons meer op special purpose schepen. Schepen die ingezet worden bij de aanleg van windmolenparken, het kabelleggen, het aanleggen wereldwijd van glasvezelkabels en onderzoeksschepen’. Hij ziet kansen in deze tijd en voor de toekomst. ‘Wij willen leren van de omstandigheden en zijn zeker bereid ons aan te passen aan de nieuwe tijd’, aldus de heer Kleiverda. ‘Dat geldt in bepaald opzicht ook voor Bolier. Je ziet nu een tendens naar schone motoren en naar ander soort voortstuwing in vele scheepstypes zoals diesel-elektrisch of dual fuel. Milieu-eisen (IMOIII) spelen een steeds grotere rol. Bolier, dat wil zeggen MaK, moet hierin meegaan, anders vallen zij letterlijk buiten de boot’. Hij is nieuwsgierig naar het nieuws en de ontwikkeling van schonere en lage (brandstof) consumptie motoren van Bolier op dat gebied.

Meer informatie over Shipkits? Ga naar www.shipkits.nl

Shipkits