• nl
    • en

Eerste MaK Dual Fuel retrofit uitgevoerd door Bolier

Bolier heeft in opdracht van Anthony Veder en in samenwerking met Caterpillar / MaK, een bestaande 6M43C motor omgebouwd naar een 6M46 Dual Fuel aan boord van de Coral Anthelia.

In 2012 en 2013 heeft Anthony Veder vier nieuwe ethyleen carriers gebouwd, die zijn uitgerust met een MaK 6M43C voorstuwingsmotor. De bouw van de vierde carrier uit de serie was reeds in een vergevorderd stadium toen werd besloten de bestaande motor om te bouwen tot een dual fuel motor.
Volgens Frans Jührend, customer support manager bij Bolier, is dit wereldwijd de eerste upgrade waarbij deze nieuwe techniek wordt toegepast. Al jaren is emissiereductie een belangrijk onderdeel in de ontwikkelingsstrategie van Caterpillar / MaK. Deze DF motor is ontwikkeld zonder dat dit ten koste gaat van de typische kenmerken van MaK motoren, zoals operationele betrouwbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid.

“Caterpillar stelt zichzelf ten doel om te zorgen voor duurzame, flexibele oplossingen voor onze klanten. We zijn er trots op dat we dankzij de intensieve samenwerking tussen Anthony Veder, MaK dealer Bolier en ons engineering team een belangrijke mijlpaal hebben bereikt binnen de maritieme industrie”, concludeert Karl Vollrath, Caterpillar Marine customer service manager.

De 6 cilinder M46 DF motor, met een vermogen van 900 kW per cilinder, voldoet aan de nieuwe IMO III eisen. De motor biedt optimale flexibiliteit voor schepen die worden ingezet in emissie gereguleerde dan wel minder gereguleerde gebieden.
In samenwerking met partners als Damen Shiprepair Rotterdam, Anthony Veder en Caterpillar is het project succesvol uitgevoerd.

Coral Anthelia

De Coral Anthelia heeft inmiddels haar eerste vaart op LNG uitgevoerd.