Bolier zoekt de samenwerking op

Als onderdeel van het familiebedrijf Pon, zoekt Bolier de samenwerking op. Niet alleen voor het aanbieden van een volledig voortstuwingssysteem pakket, maar ook voor het onderzoek naar de reductie van uitstoot van broeikasgassen. Eerder dit jaar vertelde onze collega Bjorn Hoefnagels hier meer over in een interview voor de Motorenbijlage van Weekblad Schuttevaer. U leest het volledige artikel hier of hieronder.

Foto: Guus van der Linde

Bolier biedt volledige aandrijflijnen aan

Klanten van motorenleverancier Bolier vragen steeds vaker om één pakket voor het gehele voortstuwingssysteem aan boord. Als onderdeel van het grote PON concern kan Bolier dit compleet aanbieden, zoals bij de Easymax schepen van rederij Koninklijke Wagenborg. En niet alleen voor het aanbieden van pakketten, maar ook voor het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen zoekt Bolier de samenwerking op.

Machinefabriek Bolier in Dordrecht is als officiële MaK dealer groot geworden met MaK motoren. Het bedrijf richt zich met name op zeevarende schepen en is actief in een breed palet van segmenten: short sea, cruise, ferry, dredging, fishing en offshore. Van oudsher is Bolier erg sterk in de short sea markt, daar is het marktaandeel van MaK hoog. Bolier ziet deze markt na een aantal slechte jaren weer enigszins aantrekken. Sinds een jaar of vijf is Bolier ook actief in de scheepsschroeven, met de producten van Caterpillar Propulsion. Daarvoor levert het bedrijf de service, de verkoop gebeurt samen met Pon Power.

IMO                                                                                                                    

Bjorn Hoefnagels is als Manager New Sales bij Bolier druk bezig met de nieuwe IMO ambitie die onder meer inhoudt dat de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen over dertig jaar met vijftig procent moet zijn verminderd ten opzichte van 2008.

Hieraan voldoen kan volgens Hoefnagels op meerdere manieren. Zo kunnen schepen minder snel gaan varen (slow steaming) en kan een een lage energie-efficiëntie ontwerpindex (EEDI) door een efficiënter ontwerp van bijvoorbeeld de scheepsromp en schroef bijdragen aan minder brandstofverbruik. Tevens kan een alternatieve brandstof worden gekozen. Alle voorstellen hebben als doel: minder broeikasgassen uitstoot.

Dit alles heeft impact op het voortstuwingssysteem. Een hogere efficiëntie van het voortstuwingssysteem biedt ook kansen. Zo bieden Bolier en Pon Power samen een hybride concept aan. Echter, deze IMO ambitie heeft niet alleen impact op het voortstuwingssysteem, maar op de gehele maritieme sector.

Pon Power en Bolier nemen daarom plaats in enkele consortia. ‘Uit verschillende hoeken binnen de maritieme sector wordt samenwerking gezocht. Dit zijn havenbedrijven, reders, operators, scheepswerven, kennis instituten en motoren suppliers zoals wij. Wij zoeken de samenwerking op.

De verwachting is dat de verbrandingsmotor met de juiste brandstof voor zeevarende schepen nog lang een rol blijft spelen omdat het nou eenmaal een erg efficiënte energie omzetter is. De vraag is met welke brandstof. Onze bijdrage in de consortia is daarom onder andere om de inzet van andere soorten brandstof te onderzoeken, zoals LNG of Methanol.

Ons gezamenlijke doel is een geoptimaliseerde operatie van onze klanten: we take care of it!’

Easymax

Koninklijke Niestern Sander en Royal Wagenborg ontwikkelden en bouwden dit nieuwe generatie open top ijs versterkte general cargo schip. De Egbert Wagenborg, zoals deze eerste in de Easymax serie uiteindelijk is genoemd, is 149,95 meter lang, 15,90 meter breed en heeft een diepgang van 8,60 meter bij een laadvermogen van 14.300 ton en een ruiminhoud van meer dan 625.000 cft. Ze is geschikt voor wereldwijde vaart, onder meer in de Baltische staten, de Noordzee, de Middellandse Zee, de St Lawrence Seaway, het Panamakanaal en het Suezkanaal. De eerste Easymax kwam in 2017 in de vaart.

In de machinekamer van de Egbert Wagenborg staat een door Bolier geleverde MaK 6 M 32 C hoofdmotor van 2.999 kW. Dezelfde motor komt ook te staan in de tweede Easymax, die in het najaar van dit jaar in de vaart moet komen. Maar Bolier leverde niet alleen de hoofdmotor. ‘Wij hebben als Bolier het gehele voortstuwingssysteem mogen leveren, dus ook de schroef van Caterpillar Propulsion en de generatorsets van Caterpillar’, vertelt Hoefnagels. ‘De scope is hierdoor goed op elkaar afgestemd. Samen met het ranke en slanke ontwerp van het schip zorgt dat voor een extreem laag brandstofverbruik. De samenwerking tussen ons en Wagenborg is erg goed. Wij ondersteunen Wagenborg ook om het beste uit de MaK motoren te halen zodat zij zich kunnen focussen op hun eigen operatie. Zo voert Bolier als onderdeel van preventief onderhoud regelmatig inspecties van de motoren uit op een deel van de vloot.’

Dat de Easymax met de MaK motor slechts negen ton brandstof per dag verbruikt bij elf knopen, was in 2017 voor de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders een van de redenen om Koninklijke Wagenborg de KVNR Shipping Award toe te kennen. ‘De combinatie van die grote laadcapaciteit en extreem laag brandstofverbruik maakt dit type schip een leider in zijn segment op het gebied van duurzaamheid’, schreef de jury destijds.

Dual fuel

Het gebruik van alternatieve brandstoffen wordt niet alleen verder onderzocht, maar is ook al realiteit. Zo maakt het MaK dual fuel motoren portfolio gebruik van zowel LNG als diesel. Voor het ontwerp, zoals de MaK 46 DF, heeft Caterpillar Motoren voortgebouwd op jarenlange ervaring. Deze motor werd ontwikkeld voor diverse maritieme toepassingen zonder dat dit ten koste gaat van de typische kenmerken van MaK motoren, zoals operationele betrouwbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid. De MaK 46 DF is hierbij ontworpen om te voldoen aan de strenge eisen van toekomstige voorschriften voor emissies en zwavelhoudende brandstof. En dit alles zonder aanzienlijke wijzigingen aan de motorruimte of het uitlaatsysteem, waardoor de installatie eenvoudig en de certificering volledig blijft.

Recentelijk heeft MaK de eerste dual fuel motoren geleverd en getest vanuit Rostock, voor de nieuwe sleephopperzuigers Vox Ariane en Vox Apolonia van Van Oord. Deze schepen zijn 138 meter lang en 28 meter breed en krijgen een beun capaciteit van ongeveer 10.500 m3 en moeten in 2021 worden opgeleverd. Voor deze schepen levert Bolier eveneens niet alleen de hoofdmotor, onder de schepen komen ook twee Caterpillar Propulsion vaste schroeven.